Zgłoszenie budowy lub wykonywania robót budowlanych
Co do zasady roboty budowlane
można rozpocząć jedynie na podstawie decyzji
o pozwoleniu na budowę[1]. W
określonych przypadkach ustawodawca wymaga zgłoszenia zamiast decyzji o
pozwoleniu na budowę[2] albo nie
wymaga
ani decyzji o pozwoleniu na budowę, ani zgłoszenia[3].
Zgłoszenie – w jakich wypadkach jest wymagane?
Zgłoszenia wymaga:
- budowa, w przypadkach zakreślonych w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane,
- wykonywanie robót budowlanych, w przypadkach zakreślonych w art. 29 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
W jakich wypadkach, mimo że budowa albo roboty budowlane ujęto w przepisach dotyczących „zgłoszenia”, będzie wymagane uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę?
Roboty budowlane, dla których wykonywania zasadniczo jest wystarczające „zgłoszenie”, wymagają decyzji o pozwoleniu na budowę, jeżeli mają być wykonywane przy obiekcie wpisanym do rejestru zabytków[4]. W takim wypadku do wniosku o udzielenie pozwolenia na budowę należy dołączyć pozwolenie właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków wydane na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami[5].
Zgłoszenie – jakiemu organowi administracji publicznej powinno zostać dokonane?
Zgłoszenia budowy lub wykonywania innych robót budowlanych dokonuje się organowi administracji architektoniczno-budowlanej[6]. Organem administracji architektoniczno-budowlanej pierwszej instancji jest starosta[7].
Zgłoszenie – wymagane załączniki.
Inwestor do „zgłoszenia” powinien dołączyć:
- składane pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o dysponowaniu nieruchomością na cele budowlane;
- odpowiednie szkice lub rysunki – w zależności od potrzeb;
- pozwolenia, uzgodnienia i opinie, których obowiązek wynika z przepisów odrębnych ustaw, w szczególności decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, lub kopie tych pozwoleń, uzgodnień, opinii i innych dokumentów;
- dokumentację techniczną zawierającą rozwiązania zapewniające nośność i stateczność konstrukcji, bezpieczeństwo ludzi i mienia oraz bezpieczeństwo pożarowe, której zakres i treść powinna być dostosowana do specyfiki i charakteru obiektu oraz stopnia skomplikowania robót budowlanych, wykonaną przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane – w przypadku budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 32-33 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane;
- projekt zagospodarowania działki lub terenu wraz z opisem technicznym instalacji, wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane – w przypadku „budowy”, której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 9, 23, 30 i 30a, oraz „instalowania”, o którym mowa w art. 29 ust. 3 pkt 3 lit. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane;
- projekt zagospodarowania działki lub terenu, wykonany przez projektanta posiadającego wymagane uprawnienia budowlane – w przypadku budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 27 i 28 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane;
- oświadczenie inwestora, że planowana budowa jest prowadzona w celu zaspokojenia jego własnych potrzeb mieszkaniowych, składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia – w przypadku budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane;
- oświadczenie inwestora, że przyjmuje odpowiedzialność za kierowanie budową w przypadku nieustanowienia kierownika budowy oraz iż dołączona do zgłoszenia dokumentacja jest kompletna – w przypadku budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane[8].
Odnośnie do obowiązków projektanta.
- Opracowanie projektu budowlanego w sposób zgodny z wymaganiami ustawy, ustaleniami określonymi w decyzjach administracyjnych dotyczących zamierzenia budowlanego, obowiązującymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej,
- zapewnienie, w razie potrzeby, udziału w opracowaniu projektu budowlanego osób posiadających uprawnienia budowlane do projektowania w odpowiedniej specjalności,
należą do podstawowych obowiązków projektanta[9].
Termin na dokonanie zgłoszenia.
Zgłoszenia należy dokonać przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych[10].
Termin „ważności” zgłoszenia.
W przypadku nierozpoczęcia wykonywania robót budowlanych przed upływem trzech lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia, rozpoczęcie tych robót może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia[11].
Sprzeciw organu administracji architektoniczno-budowlanej od zgłoszenia.
Organ administracji architektoniczno-budowlanej może, w drodze decyzji, wnieść sprzeciw, w terminie dwudziestu jeden dni od dnia doręczenia zgłoszenia[12].
Za dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się:
- dzień nadanie decyzji w placówce pocztowej operatora pocztowego,
- albo, w przypadku doręczenia na adres do doręczeń elektronicznych, dzień wystawienia dowodu wysłania,
- albo, w przypadku skorzystania z publicznej usługi hybrydowej, dzień odebrania dokumentu elektronicznego przez operatora wyznaczonego[13].
Organ administracji architektoniczno-budowlanej wnosi sprzeciw, jeżeli:
- zgłoszenie dotyczy budowy lub wykonywania robót budowlanych objętych obowiązkiem uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę;
- budowa lub wykonywanie robót budowlanych objętych zgłoszeniem narusza ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy, inne akty prawa miejscowego lub inne przepisy;
- zgłoszenie dotyczy budowy tymczasowego obiektu budowlanego, o którym mowa w art. 29 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane, w miejscu, w którym taki obiekt istnieje;
- roboty budowlane zostały rozpoczęte z naruszeniem art. 30 ust. 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane, to znaczy rozpoczęto je przed terminem na wniesienie przez organ administracji architektoniczno-budowlanej sprzeciwu[14].
Kiedy organ administracji architektoniczno-budowlanej może nałożyć obowiązek uzyskania pozwolenia.
Organ administracji
architektoniczno-budowlanej może nałożyć, w drodze decyzji
o sprzeciwie, obowiązek uzyskania pozwolenia na wykonanie określonego obiektu
lub robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia, jeżeli ich realizacja może
naruszać ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji
o warunkach zabudowy lub spowodować:
- zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia;
- pogorszenie stanu środowiska lub stanu zachowania zabytków;
- pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych;
- wprowadzenie, utrwalenie, zwiększenie ograniczeń lub uciążliwości
Odrębności dotyczące „:domów na zgłoszenie” – w tym przedmiocie zachęcamy do lektury osobnego wpisu.
Radcowie prawni
Amelia Konieczna – Bagińska
Miłosz Bagiński – Żyta
[1] Art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[2] Art. 29 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[3] Art. 29 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[4] Art. 30 ust. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[5] Tamże.
[6] Art. 30 ust. 1b ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[7] Art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[8] Art. 30 ust. 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[9] Art. 20 ust. 1 pkt 1-1a ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[10] Art. 30 ust. 5 zd. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[11] Art. 30 ust. 5b ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[12] Art. 30 ust. 5 zd. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[13] Art. 30 ust. 6a ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[14] Art.30 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[15] Art. 30 ust. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.