"Domy na zgłoszenie"
„Dom na zgłoszenie” – co przez to rozumiemy?
„Domem na zgłoszenie” potocznie określa się:
1. wolnostojący budynek mieszkalny jednorodzinny, którego obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane;
2. wolnostojący, nie więcej niż dwukondygnacyjny budynek mieszkalny jednorodzinny o powierzchni zabudowy do 70 m2, którego obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, a budowa jest prowadzona w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych inwestora[1].
„Zgłoszenie” – co oznacza?
Co do zasady, roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę[2]. W określonych przypadkach ustawodawca obowiązek uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę przed rozpoczęciem robót budowlanych „liberalizuje” przez zastąpienie go obowiązkiem dokonania przez inwestora zgłoszenia[3]. W jeszcze innych przypadkach, ustawodawca nie wymaga pozwolenia na budowę ani zgłoszenia[4].
Zgłoszenia budowy lub wykonywania innych robót budowlanych dokonuje się organowi administracji architektoniczno-budowlanej[5]. Więcej w przedmiocie postępowania w sprawie zgłoszenia wykonywania robót budowlanych przeczytają Państwo w osobnym wpisie.
Warto nadmienić, że inwestor zamiast dokonania zgłoszenia dotyczącego budowy lub robót budowlanych może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę[6].
Trzeba także zastrzec, że roboty budowlane, których wykonywanie zasadniczo wymaga zgłoszenia zamiast decyzji o pozwoleniu na budowę, będą wymagały pozwolenia na budowę, jeżeli mają być wykonywane przy obiekcie wpisanym do rejestru zabytków[7].
Budowa wolnostojącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane – wyłączenia w zakresie stosowania przepisów:
Do zgłoszenia budowy, o której wyżej mowa, nie stosuje się:
- art. 29 ust. 4b zd. 2. ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane;
- art. 29 ust. 5 zd. 2. i 3. ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane;
- art. 29 ust. 5aa, 5c, 5d, 6-7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane,
to znaczy organ administracji architektoniczno-budowlanej:
- nie dokonuje sprawdzenia, o którym mowa w art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane;
- nie jest uprawniony do wniesienia sprzeciwu od zgłoszenia (z tym skorelowano brak uprawnienia organu administracji architektoniczno-budowlanej do wydania zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu);
- nie jest uprawniony do nałożenia na inwestora, w drodze postanowienia, obowiązku uzupełnienia zgłoszenia[8].
„Obszar oddziaływania obiektu” – czym jest?
Na gruncie prawa budowlanego przez „obszar oddziaływania obiektu” należy rozumieć teren wyznaczony w otoczeniu obiektu budowlanego na podstawie przepisów odrębnych, wprowadzających związane z tym obiektem ograniczenia w zabudowie tego terenu[9]. „Wobec braku wyraźnego wskazania przez ustawodawcę przepisów, na podstawie których dochodzi do wyznaczenia terenu w otoczeniu obiektu budowlanego przyjąć należy, że są to wszystkie powszechnie obowiązujące przepisy prawa, wprowadzające określonego rodzaju ograniczenia, czy też utrudnienia w zakresie zagospodarowania tego terenu, w tym w szczególności przepisy techniczno-budowlane, przepisy z zakresu ochrony środowiska, ochrony zabytków, czy też przepisy prawa miejscowego”[10]. Szerzej w temacie „obszaru oddziaływania obiektu” wypowiadamy się w osobnym artykule.
Przyjęcie przez inwestora odpowiedzialności za kierowanie budową „domu na zgłoszenie” w przypadku nieustanowienia kierownika budowy.
W przypadku budowy „domu na zgłoszenie”, który uprzednio zdefiniowaliśmy, inwestor może ustanowić kierownika budowy, jak również może zadecydować, że nie ustanowi kierownika budowy – jednak w tym drugim wypadku będzie obowiązany przyjąć odpowiedzialność za kierowanie budową[11].
Nieprzedłożenie tego oświadczenia – w przypadku nieustanowienia kierownika budowy – poskutkuje nałożeniem przez organ administracji architektoniczno-budowlanej obowiązku uzupełnienia brakującego dokumentu, a w przypadku nieuzupełnienia – wniesieniem sprzeciwu w drodze decyzji[12].
Więcej o „sprzeciwie” przeczytają Państwo we wpisie dotyczącym „zgłoszenia wykonywania robót budowlanych”.
Radcowie prawni
Amelia Konieczna – Bagińska
Miłosz Bagiński – Żyta
[1] Art. 29 ust. 1 pkt 1-1a ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[2] Art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[3] Art. 29 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[4] Art. 29 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[5] Art. 30 ust. 1b ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[6] Art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[7] Art. 29 ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[8] Art. 30 ust. 5j ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[9] Art. 3 pkt 20 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[10] Wyrok
Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 marca 2011 roku, wydany w sprawie
o sygnaturze akt II OSK 472/10.
[11] Art. 30 ust. 2a pkt 7 lit. a ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
[12] Art. 30 ust. 5c ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.